De voordelen van email marketing

Er zijn verschillende manieren waarop je de naam van je bedrijf onder de aandacht kunt brengen. Je hebt een goede website die als eerste naar voren komt in de lijst van zoekresultaten, je adverteert op relevante plekken op het internet en je kunt hier ook email marketing aan toevoegen. Dit is het doelgericht rondmailen van aanbiedingen, enquêtes, acties of andere informatie omtrent jouw bedrijf. Hier zitten een aantal voordelen aan verbonden.

Snel, gratis en visueel

Het verzenden van een email kan snel gedaan worden. Met een druk op de knop is de mail verzonden. Vooral als je gebruik maakt van de juiste mail software kun je op een systematische manier een groot aantal mensen bereiken. Daarnaast kost het je nauwelijks geld en kun je grafisch veel toevoegen. Denk aan een goede opmaak, een videobericht of folders waar je visueel doorheen kunt bladeren.

Het is doelgericht

Het is beter mogelijk om de juiste doelgroep te benaderen als je gebruik maakt van email marketing. Dit zijn of mensen die al een keer interesse hebben getoond in je website en hun email adres hebben achtergelaten of voorgaande klanten die al een keer zaken met je hebben gedaan. Zo voorkom je dat je, zoals bij het drukken van folders, mensen bereikt die in eerste instantie al geen interesse hebben in wat je te zeggen hebt.

Het is meetbaar

Omdat dit allemaal digitaal gebeurd, is de respons ook meetbaar en snel. Maak je gebruik van bepaalde email software, dan kun je binnen een paar dagen al gedetailleerde grafieken zien en meten wie wel en niet gereageerd heeft. Omdat mensen via de email toch makkelijker reageren dan wanneer er bijvoorbeeld een antwoord op de brievenbus gedaan moet worden, zal je dan ook meer reacties krijgen. Daarnaast kun je dit ook vergemakkelijken door de ontvanger interactieve mogelijkheden te geven, zoals doorklik-links en het delen op sociale media. Email marketing is doelgericht en goedkoop, maar indien goed toegepast zeer effectief.