ERP; wel of geen goed idee?

Je komt het steeds vaker tegen en steeds meer bedrijven kiezen ervoor: een Enterprise Resource Planning (ERP) systeem. Dit is een overkoepelend softwaresysteem die alle processen en programma’s binnen één bedrijf ondersteunt en managet. Dat betekent dat er nog maar één database bestaat met alle logistieke, administratieve en financiële informatie waar alle afdelingen gebruik van maken en aan toevoegen. Dit klinkt heel interessant, maar er zijn een aantal kanttekeningen waar je rekening mee moet houden.

Duur

De ERP software en het implementatieproces zijn duur in de aanschaf. Dit is niet alleen het geld dat je er voor moet betalen aan de leverancier, maar ook de inkomsten die je zal verliezen tijdens de implementatie. Dit is namelijk een ingrijpende procedure met een volledige organisatieverandering tot gevolg met geen garantie van slagen. Meer dan de helft van dit soort implementaties mislukken en zijn sterk afhankelijk van de input en medewerking van alle werknemers.

Riskant

Ook kan het riskant zijn om al je belangrijke data op één plek te verzamelen. Is er een storing, dan zal dit direct invloed hebben op alle afdelingen en kan niemand de informatie meer bereiken. Raakt de data op een bepaalde manier kwijt, dan heb je ook geen tweede of derde systeem om op terug te vallen.

Toch is ERP niet slecht

Voor sommige, vooral grotere, bedrijven kan ERP echter echt een uitkomst bieden. Er zal geen discussie meer hoeven plaatsvinden tussen verschillende softwareleveranciers over wie verantwoordelijk is voor een storing. Er is één contactplaats wat de communicatie vlotter en makkelijker maakt en sneller tot een oplossing zal leiden. Ook zullen de verschillende processen aan elkaar worden gekoppeld en worden gestroomlijnd, zal het bedrijf flexibeler worden en efficiënter en kan er dus geld worden bespaard. En als werknemers gelukkiger zijn en zich deel voelen van één geheel, zal de klantvriendelijkheid ook verbeteren. En dat is natuurlijk waar het binnen veel bedrijven hoofdzakelijk om draait.